De discussie tussen gemeenten en WOZ-bureaus wordt steeds feller en dat gaat ten koste van de burger, stelt consumentenorganisatie de Vastelastenbond. Het is tijd dat er naar oplossingen gezocht wordt. Deze oplossing zit in het aanpassen van de verouderde WOZ-wet en niet in het bestrijden van WOZ-adviesbureaus zegt directeur Dirk-Jan Wolfert: “De vormgeving van de WOZ-wet is het probleem en niet de WOZ-adviesbureaus.”
Het ministerie van Financiën liet het RTL Nieuws weten dat er maatregelen tegen WOZ-bureaus genomen worden, omdat deze gemeenten op kosten zouden jagen. Dat is niet de oplossing voor dit probleem, zegt Wolfert: “De politiek moet zich inzetten voor een wetswijziging van deze sterk verouderde wet die de consument dupeert. Burgers krijgen relatief kort de tijd om bezwaar te maken, maar moeten lang op antwoord wachten. Gemeenten bezwijken door de vormgeving van deze wet onder de immense werkdruk. ”
Wolfert pleit al een aantal jaar voor een herinrichting van de WOZ-wet: "Dat is een taak voor politiek Den Haag: De komst van WOZ-bureaus is ontstaan vanuit een marktbehoefte. Het feit dat steeds meer burgers van deze partijen gebruikmaken, geeft te denken. In plaats van zich af te zetten tegen deze partijen zou het verstandiger zijn om naar oplossingen te zoeken. Het doel moet uiteindelijk zijn om de burger te helpen. Dat gebeurt nu niet.”
Betere communicatie naar burger
Het zou de overheid sieren om de hand in eigen boezem te steken en te kijken waar verbetering mogelijk is. De werkdruk is veel te hoog voor gemeenten om alle bezwaren te behandelen, zegt Wolfert: “Ga er maar aanstaan om al die bezwaren met een klein team te moeten behandelen. Er valt veel te verbeteren op dat vlak. Het zou bijvoorbeeld in de wet opgenomen kunnen worden dat inwoners van de gemeente het gehele jaar bezwaar mogen maken. Bij een betere spreiding van de bezwaren zou dat een werkdrukverlaging teweeg kunnen brengen bij de gemeente. Een andere optie zou zijn om de hoogte van belastingen niet afhankelijk van de woningwaarde te maken.”
Ook een betere en duidelijkere onderbouwing van de waardebepaling van een woning zou een goede ontwikkeling zijn. Door helder te communiceren richting consumenten kan de kloof tussen burger en overheid verkleind worden. Op dit vlak valt nog veel te verbeteren, stelt Wolfert: “Voor veel burgers is het lastig om contact op te nemen met de gemeente om in gesprek te gaan over de WOZ-beschiking. Er is enige juridische kennis voor nodig en dat schrikt af.”
Polarisatie in de hand wekken
Uit onderzoek van de Vastelastenbond blijkt dat veel burgers hun vertrouwen in de overheid verloren hebben. Via een WOZ-adviesbureau kunnen burgers op een laagdrempelige manier bezwaar maken. Deze bureaus en gemeenten botsen en dat wekt polarisatie in de hand. “De communicatie wordt steeds feller. Gemeenten stellen dat deze bureaus hen veel geld kosten en die kosten worden bij de burger neergelegd. Als gemeenten beter zouden communiceren, zouden deze bureaus geen bestaansrecht hebben. Beide partijen houden elkaar in stand en proberen elkaar zwart te maken. De burger is daarvan de dupe omdat zij hoe dan ook voor de kosten opdraaien”, stelt Wolfert.
Steeds meer gemeenten waaronder Deventer roepen burgers op om geen gebruik te maken van WOZ-bureaus omdat deze hen op kosten zouden jagen. Belastingdienst West-Brabant luidde zelfs de noodklok omdat het aantal bezwaren voor een immense werkdruk zorgt voor ambtenaren. “De politiek moet een actieve rol nemen en kijken hoe het proces van bezwaar maken vereenvoudigd en verbeterd kan worden.”
Dit is een origineel bericht van De Vastelastenbond
Ga naar alle berichten van deze organisatie.